-DET GÆLDER OM AT NYDE...




fredag den 12. februar 2010

A good problem...

SÅ er vinterferien endelig igang, i hvert fald for drengene her i huset! Nu skal der bare flades ud og slappes af! Intet skal nås på et bestemt klokkeslet og de kan bare gøre det, de har lyst til... De skal gå rundt i nattøj hele dagen - i hvert fald én af dagene! Det er bare ferie!

Vi skal nok også lige ind omkring biblioteket en gang eller to, for vi løber jo nok tør for læsestof på et tidspunkt. Her i huset har vi nemlig det, som vi kalder

"A good problem!"

Dette begreb fik vi oprindelig introduceret af min søde svigerinde, Kimberly, som er amerikaner. Første gang vi mødte hende, var drengene ikke til stede, så derfor fortalte vi hende naturligvis om, hvordan vores tre dejlige drenge var...

Vi fortalte bl.a. om vores ældste søn, Rasmus, som på det tidspunkt var 10 år og læste ALT, hvad der var skrevet med bogstaver i nærheden af ham: Tykke bøger, som blev "spist" i løbet af en halv dag, reklamer på køkkenbordet, som forsinkede ham om morgenen, skilte rundt om i byen. Han forsvandt ind i en anden dimension og ænsede intet omkring sig... Og det var faktisk lige ved at blive for meget af det gode - omend det var resultatet af en megetb ihærdig læse-indsats fra vores side.

Egentlig var vi jo rigtig stolte stolte af Rasmus, men medaljen havde åbenbart også en bagside af og til...

Kimberly grinede af os og sagde de kloge ord:

"THAT'S a good problem!"

...Og den sætning har vi så sagt til hinanden masser af gange siden med et smil på læben... For vi har ikke bare én læsehest, men hele tre... Og det KAN godt være problematisk, når...

...vi 1½ time efter at der er sagt godnat opdager, at der er en lommelygte tændt under en dyne... og det er skoledag lige om lidt...

...læsebogen ikke kom ned i tasken efter timen, og en læsehest derfor forsvinder væk fra Søndre Skoles område - rent mentalt - for at havne midt på "Hogwarts skole for heksekunster og troldmandsskab" - mens resten af 3.C går til billedkunst...

BUT...

It IS a GOOD problem, though!


Kender du også nogen, der er vild med fantasy-historier og action-krimier? Vi er altid på udkig efter læseværdige titler...
God vinterferie derude !

4 kommentarer:

  1. Sådanne problemer døjer jeg stadig med... og det er åbenbart arveligt ;o)

    god ferie!

    SvarSlet
  2. Jeg kender en dreng i 5. klasse, der læser Da Vincy Mysteriet, var det noget?

    Mvh Maria

    SvarSlet
  3. Kære LisBeth, jeg må vist også hellere tagge dig i min abc-leg. Du har så mange spændende sider, jeg gerne vil kende :)

    SvarSlet
  4. Tak skal du ellers lige ha'.... Så får jeg vist travlt! Godt, jeg får vinterferie mandag... Så kommer der nok et indlæg derefter ;O)

    SvarSlet

Hvor er det hyggeligt, at du læser med; jeg bliver altid glad for en hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...